کف پای صاف | راهنمای کامل رادیوگرافی کف پای صاف + نکات درمانی

در این مطلب قصد داریم به عارضه‌ی کف پای صاف و نحوه‌ی تشخیص و درمان آن بپردازیم.

معمولاً زمانی‌که یک فرد سالم می‌ایستد، به‌دلیل وجود قوس درزیر قسمت داخلی پا، فاصله اندکی تا زمین مشاهده می‌شود.

درحالی‌که در افراد مبتلا به عارضه کف پای صاف (flatfeet)، این چنین نیست و تمام قسمت‌های کف پا یا بخش زیادی از آن در تماس با زمین قرار دارند.

اغلب، کف پای صاف زمانی رخ می‌دهد که قوس کف پا در دوران کودکی ایجاد نشود.

درموارد دیگر، صافی کف پا پس از آسیب‌دیدگی یا فشارهای فرسایشی ساده‌ی ناشی از افزایش سن ایجاد می‌شود.

این عارضه می‌تواند به بروز مشکلاتی درمچ پا و زانو کمک کند یا منجر به احساس درد در ناحیه دیگری از بدن مانند کمر شود.

پس از تشخیص پزشک متخصص ارتوپد به کمک معاینه انجام رادیوگرافی کف پای صاف ، استفاده از ابزارآلات و انجام تکنیک‌های ورزشی ساده می‌تواند به کاهش ناراحتی بیمار کمک زیادی کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل، علائم، نحوه تشخیص با رادیوگرافی کف پای صاف و روش‌های درمانی این عارضه با سایت رستا کلینیک همراه باشید.

علائم رایج کف پای صاف

بسیاری از افراد مبتلا به کف پای صاف هیچ علامتی ندارند، اما برخی دیگر علائم مختلفی را تجربه خواهند کرد که در اصل به شدت بیماری بستگی دارد.

شایع‌ترین علامت صافی کف پا احساس درد در ناحیه پا به‌خصوص پاشنه یا قوس پا است.

این مسئله می‌تواند در نتیجه کشیدگی عضلات و رباط‌های متصل رخ دهد.

اِعمال فشارهای غیر عادی روی زانو و لگن نیز ممکن است منجر به احساس درد در مفاصل این نواحی شود.

معمولاً شدت درد با انجام فعالیت بدتر می‌شود. تورم در امتداد داخل مچ پا نیز ممکن است رخ دهد.

ازآنجایی‌که کف پای صاف باعث توزیع نابرابر وزن بدن در پاها می‌شود، معمولاً منجر به فرسودگی کفش‌ها سریع‌تر از حد معمول خواهد شد.

علل کف پای صاف چیست و چه کسانی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؟

از علل شایع آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• عوامل ژنتیکی، زیرا این نقص می‌تواند از طریق ژن‌ها از والدین به فرزندان منتقل شود.

• آسیب به پا یا مچ پا

• ابتلا به آرتریت روماتوئید

• بروز آسیب، اختلال عملکردی یا پارگی تاندون تیبیال خلفی

• ابتلا به بیماری‌های سیستم عصبی یا عضلانی، مانند فلج مغزی، دیستروفی عضلانی یا اسپینا بیفیدا

افراد در صورت ابتلا به چاقی یا دیابت بیشتر در معرض بروز این مشکل هستند. معمولا صافی کف پا در دوران بارداری شایع‌تر است.

عوارض احتمالی کف پای صاف

بعضی افراد، در اثر گذشت زمان و عدم تشخیص به‌موقع با رادیوگرافی کف پای صاف، ممکن است عوارضی مانند موارد زیر را تجربه کنند:

• التهاب تاندون آشیل

• آرتریت (التهاب مفاصل) در پا یا مچ پا

• انحراف شست پا

• درد و ورم ساق پا

• التهاب در کف پا یا رباط‌‎های کف پا

• التهاب تاندون تیبیال خلفی

نحوه صحیح تشخیص کف پای صاف

رادیوگرافی کف پای صاف در کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی رستا همدان

در ابتدا پزشک متخصص ارتوپد، پاها را از جلو و عقب معاینه می‌کند و برای مشاهده دقیق‌تر از شما می‌خواهد که روی انگشتان پا بایستید.

همچنین ممکن است به الگوی پوشیدن کفش توسط شما نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

درصورتی‌که از احساس درد زیاد در ناحیه پا نالان باشید، پزشک انجام رادیوگرافی کف پای صاف را تجویز می‌کند.

زیرا نتیجه این نوع عکس‌برداری، کمک زیادی به تشخیص علل زمینه‌ای و عوارض احتمالی این مشکل می‌کند.

اصولاً منظور از رادیوگرافی، عکس‌برداری از اعضای داخل بدن به کمک اشعه ایکس است.

در رادیوگرافی کف پای صاف ، از مقدار کمی اشعه ایکس برای تولید تصاویری از استخوان‌ها و مفاصل پا استفاده می‌شود که به طور ویژه در تشخیص آرتروز پا یا مچ پا مفید است.

برای انجام این تست تشخیصی، فرد در حالت ایستاده یا نشسته پای خود را روی تخت رادیوگرافی قرار می‌دهد و رادیولوژیست از بالا عکس‌برداری می‌کند تا تصویری از قسمت مچ پا به پایین حاصل شود.

درصورتی‌که پزشک تشخیص دهد، انجام یکی از تست‌های سی‌تی اسکن، سونورگرافی یا ام‌آر‌آی (MRI) نیز ضرورت دارد.

چراکه در سی‌تی اسکن از زوایای مختلف پا عکس‌برداری می‌شود و به‌همین‌دلیل جزئیات بسیار بیشتری نسبت به رادیوگرافی ارائه می‌دهد.

اگر پزشک شما مشکوک به آسیب تاندون پا باشد، ممکن است انجام سونوگرافی را درخواست کند که از امواج صوتی برای تولید تصاویر دقیق از بافت‌های نرم بدن استفاده می‌کند.

عکس‌برداری ام‌آر‌آی با استفاده از امواج رادیویی و یک آهنربای قوی، جزئیات بسیار خوبی از بافت‌های سخت و نرم بدن ارائه می‌دهد.

چه زمانی باید برای درمان اقدام کرد؟

رادیوگرافی کف پای صاف در کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی رستا همدان

صافی کف پا در نوزادان و کودکان نوپا طبیعی است، زیرا قوس کف پا هنوز رشد نکرده است.

به‌همین‌دلیل، پس از سن 4 تا 5 سالگی باید نسبت به وجود این مشکل حساس شد.

متخصصان اطفال معمولاً این وضعیت را در دوران کودکی تشخیص می‌دهند.

اگرچه مشاهده صافی کف پا در اوایل کودکی، به این معنی نیست که فرد همیشه این مشکل را خواهد داشت اما اگر کودکی در نتیجه رشد نادرست استخوان یا بیماری دیگری مانند اسپینا بیفیدا کف پای صاف داشته باشد، پزشک سریعاً اقدام به درمان علت زمینه‌ای آن می‌کند!

انواع روش‌های درمانی کف پای صاف

معمولاً اگر صافی کف پا باعث بروز درد نشود، هیچ درمانی لازم نیست.

اما اگر صافی کف پای شما دردناک است، پزشک ممکن است یکی از موارد زیر را توصیه کند:

• استفاده از دستگاه‌های ارتوتیک؛ اگرچه امروزه انواع بریس بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود هستند، اما ممکن است پزشک برای شما ساخت یک بریس سفارشی را تجویز کند که روی خطوط پاهای شما قالب‌گیری می‌شود. معمولاً انواع بریس‌های مخصوص قوس کف پا، بیشتر از درمان به تسکین علائم کمک می‌کنند.

• انجام تمرینات کششی برای رفع کوتاهی تاندون آشیل

• پوشیدن کفش‌های حمایتی که از نظر ساختاری ممکن است راحت‌تر از صندل‌ها یا کفش‌های عادی باشند.

• فیزیوتراپی؛ صافی کف پا ممکن است باعث آسیب بیش‌ازحد در برخی از دوندگان شود. یک فیزیوتراپیست می‌تواند یک تحلیل ویدئویی از نحوه دویدن شما انجام دهد تا به شما در بهبود فرم و تکنیک کمک کند.

اگرچه عمل جراحی صرفاً برای اصلاح صافی کف پا انجام نمی‌شود اما ممکن است برای درمان یک مشکل مرتبط، مانند پارگی تاندون، نیاز به آن باشد.

مراجعه به موقع

بنابراین با توجه به عوارض ذکر شده، نمی‌توان اثرات مفید تشخیص زودهنگام و دقیق به کمک رادیوگرافی کف پای صاف را نادیده گرفت.

مطمئناً هنگام مراجعه به مطب پزشکِ متخصص ارتوپد یا رادیولوژیست، نکات بیشتری در این زمینه ذکر خواهد شد!

رادیوگرافی کف پای صاف در همدان

رادیوگرافی کف پای صاف و سایر سونوگرافی‌های تخصصی، در یکی از مجهزترین و بهترین مراکز سونوگرافی همدان ، کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی رستا با مدیریت دکتر افشین یزدی انجام می‌شود.

در این مرکز از دستگاه‌های به‌روز و دقیق استفاده می‌شود تا با تشخیص به موقع، به تسریع روند درمان بیماری‌ها توسط پزشکان محترم همدان، کمک نماید.

برای اطلاع از بیمه‌های طرف قرارداد با کلینیک رستا بر روی لینک زیر کلیک نمائید.

شرکت‌های طرف قرارداد با کلینیک رستا

مطالب پیشنهادی: