عکس رنگی کلیه در همدان

عکس رنگی کلیه (IVP) | رادیولوژی کلیه و مجاری ادراری کودکان و بزرگسالان

اگر پزشک برای شما یا کودک‌تان عکس رنگی کلیه تجویز کرده است، احتمالا به وجود اختلال در عملکرد کلیه‌ها مشکوک شده و برای تشخیص دقیق‌تر، به عکس رنگی کلیه و مجاری ادراری نیاز دارد. این تصویربرداری نیاز به مهارت و تخصص بالای رادیولوژیست دارد تا بتواند با ضریب دقت بالایی به پزشک شما در تشخیص بیماری کمک نماید.

قبل از مراجعه به کلینیک رادیولوژی، بهتر است آنچه درباره عکس رنگی کلیه و مجاری ادراری لازم است بدانید را مطالعه کرده و با آگاهی و آمادگی کامل برای انجام این تست اقدام کنید. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

عکس رنگی کلیه یا IVP چیست؟

عکس رنگی کلیه یا رادیوگرافی IVP (IntraVenous Pyelography) روشی برای تصویربرداری از کلیه‌ها، میزنای (حالب‌ها) و مثانه است که برای انجام آن از مواد حاجب حاوی ید استفاده می‌شود. در این روش ماده حاجب حاوی ید، به یک سیاهرگ (ورید) تزریق می‌شود و به کمک دستگاه رادیولوژی و اشعه ایکس، در فاصله‌های زمانی مشخص یک سری تصاویر گرفته می‌شود. تعدادی از تصاویر قبل از تزریق ماده حاجب و تعدادی بعد از آن گرفته می‌شود.

ماده حاجب از طریق جریان خون از کلیه‌ها عبور کرده و جمع‌آوری شده و باعث روشن‌تر دیده شدن مجاری ادراری در تصاویر رادیوگرافی می‌شود. تصاویر ایجاد شده به وسیله اشعه ایکس، به متخصص رادیولوژیست کمک می‌کند تا وضعیت و عملکرد کلیه‌ها، حالب و مثانه را از لحاظ آناتومیکی (اندازه، شکل و موقعیت دستگاه دفع ادرار) و یا وجود انسداد یا موقعیت سنگ‌ها را به خوبی بررسی نماید.

بیشتر بخوانید: سونوگرافی کلیه و تشخیص سنگ کلیه

عکس رنگی کلیه و مجاری ادراری

کاربردهای رادیولوژی یا عکس رنگی کلیه

همان‌طور که اشاره شد، رادیولوژی به روش (IVP) به رادیولوژیست کمک می‌کند تا اختلالات و ناهنجاری‌های سیستم ادراری را با بررسی چگونگی، سرعت و نحوه دفع و انتقال مایعات در بدن بیمار تشخیص دهد. در صورت رویت خون در ادرار یا درد در پهلوها (کلیه‌ها) معمولا عکس رنگی کلیه برای بیمار تجویز می‌شود.

مشکلات شایع مجاری ادراری که به کمک عکس رنگی کلیه تشخیص داده می‌شوند عبارتند از:

• شناسایی اندازه، شکل و عملکرد غیرطبیعی کلیه‌ها
  • مشاهده سرعت و کفایت سیستم ادراری بیمار در قابلیت دفع
  • سنگ کلیه
  • بزرگی پروستات
  • تومورها یا توده‌های کلیه، حالب‌‌ها و مثانه
  • تاثیرات جراحی بر دستگاه دفع ادرار
  • مشکلات مادرزادی سیستم ادراری

مزایا و عوارض احتمالی روش IVP

مانند هر روش تشخیصی دیگری، IVP یا عکس رنگی کلیه دارای مزایای قابل توجه و عوارضی است که باید درباره آنها اطلاعات کافی داشته باشید.

برخی از مزایای IVP عبارتند از:

1) تشخیص رابطه آناتومیک سیستم دفع ادرار با رسوبات آهکی
2) اثبات وجود یا عدم وجود انسداد مجاری ادراری
3) دید خوب از سیستم دفع ادرار
4) توانایی تشخیص سنگ‌های اسید اوریک
5) توانایی ارزش‌گذاری کلیه سمت مخالف
6) پس از بررسی، هیچ گونه اشعه‌ای در بدن باقی نمی‌ماند.
7) ماده حاجب به سادگی دفع می‌شود.

عوارض IVP:

در موارد بسیار نادر، شانس بسیار کمی برای ابتلا به سرطان در اثر تشعشعات شدید وجود دارد، هر چند که فواید تشخیصی این روش از مضرات آن بیشتر است.
ممکن است ماده حاجب در برخی از افراد موجب ایجاد حساسیت شود که در این موارد از درمان ضدآلرژی بلافاصله استفاده خواهد شد.

روش انجام رادیولوژی کلیه و مجاری ادراری

رادیولوژی کلیه باید با آمادگی روده انجام شود؛ برای این منظور طبق پروتکل مرکز درمانی و یا مرکز تصویربرداری، با خوردن روغن کرچک یا کپسول آن، قرص دایمتیکون و قرص یا شیاف بیزاکودیل، علاوه بر خارج نمودن محتویات روده‌، گازهای روده  نیز خارج شده و تصویری واضح دیده خواهد شد.

قبل از انجام تصویربرداری از کلیه، ملین‌ها طبق دستور به بیمار داده شده، سپس از بیمار گرافی KUB گرفته می‌شود تا داشتن آمادگی روده‌ای بیمار مشخص شود.

بعد از این که آمادگی روده مسجل شد، ماده حاجب یددار وریدی، داخل سیاهرگ بیمار تزریق می‌شود.

پس از تزریق و به فواصل متعدد و با توجه به نظر پزشک و میزان ترشح کلیه بیمار ( ۵ ، ۱۰ ، ۱۵ ، ۲۰ ، ۳۰ ،۴۵ ،۶۰ دقیقه ) گرافی گرفته می‌شود و تا زمانی ادامه می‌یابد که ترشح ماده حاجب توسط کلیه مورد نظر و یا هر دو کلیه از نظر پزشک قابلیت تشخیص داشته باشد.

ممکن است کلیشه‌های تاخیری متعددی از بیمار گرفته شود. این موضوع بستگی به نظر پزشک معالج بیمار یا پزشک متخصص رادیولوژی دارد.

روش انجام IVP عکس رنگی کلیه

چگونه برای  انجام رادیولوژی کلیه آماده شویم؟

مراکز مختلف ممکن است دستورالعمل‌های متفاوتی را برای آمادگی بیمار بکار ببرند، ولی اغلب این دستورالعمل‌ها شامل رعایت رژیم غذایی سبک (اغلب ناشتا بودن) چندین ساعت قبل از انجام آزمون و استفاده از داروهای ملین و مسهل است.
همچنین بیماران باید پزشک خود را از مصرف هرگونه دارو مطلع کنند، چنانچه سابقه حساسیت به دارو، مواد یا خوراکی‌های حاوی ید دارید حتما پزشک و کارشناس را مطلع کنید.

جهت انجام رادیوگرافی کلیه در کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی رستا در شهر همدان، دستورالعمل زیر را رعایت فرمائید:

1. از 2 روز قبل از انجام رادیوگرافی از مصرف شیر، حبوبات، سبزیجات خام، برنج و مواد غذایی نفاخ خودداری نمایید.
  2. حدود ساعت 18 روز قبل از انجام رادیوگرافی کلیه، یک وعده سوپ سبک میل نمایید.
  3. سی دقیقه بعد از صرف سوپ، 1 شیشه روغن کرچک میل نمایید. افرادی که وزن بالای 80 کیلوگرم دارند، از 2 شیشه روغن کرچک استفاده نمایند. همچنین افرادی که یبوست دارند، از 2 شیشه روغن کرچک استفاده نمایند.
  4. تا ساعت 24 آب و مایعات ولرم مصرف نمایید. استفاده از داروهای مورد نیاز تا ساعت 24 مانعی ندارد.
  5. سه عدد قرص دایمتیکون در ساعت‌های 20،  22 و  24 میل نمایید.
  6. از ساعت 24 تا زمان انجام رادیوگرافی حدودا 8 الی 10ساعت به صورت کامل ناشتا باشید.
  7. در زمان ناشتایی از آشامیدن آب، جویدن آدامس و استعمال دخانیات نیز خودداری فرمایید.
  8. نتیجه آزمایش کراتینین خود را که بیش از 48 ساعت از انجام آن نگذشته باشد، همراه داشته باشید.
  9. مدارک پزشکی مرتبط با بیماری خود را همراه داشته و به هنگام پذیرش نسخه، تحویل مسئول پذیرش دهید

چند نکته تکمیلی:

• در صورتی که یبوست دارید، هنگام دریافت نوبت اعلام نمایید.
  • در زمان ناشتایی، مصرف داروهای ضروری با مقدار کمی آب، مانعی ندارد.
  • آزمایش کراتینینی که بیش از 48 ساعت از انجام آن گذشته باشد، معتبر نیست.
  • آزمایش کراتینین بدون دستور پزشک نیز انجام پذیر است و نیازی به ناشتایی ندارد.
  • رقم کراتینین برای خانم ها بیشتر از 1/3 و برای آقایان بیشتر از 1/4 مورد قبول نیست.
  • در صورت داشتن حساسیت به هر نوع داروی خوراکی یا تزریقی و هر ماده غذایی، هنگام دریافت نوبت اطلاع دهید.
  • در صورتی که مبتلا به دیابت هستید، هنگام دریافت نوبت اطلاع دهید.
  • عکس رنگی کلیه برای افراد باردار انجام‌پذیر نیست.
  • رادیولوژی کلیه بدون دستور پزشک انجام‌پذیر نیست.
  • زمان انتظار برای انجام رادیولوژی حدودا 2 ساعت بعد از اتمام پذیرش و تکمیل پرونده است و حدودا 3 الی 4 ساعت ممکن است به طول انجامد.www.rastaclinic.com

مراقبت‌های بعد از گرفتن عکس رنگی کلیه

پس از انجام رادیوگرافی و گرفتن عکس رنگی کلیه، در صورت داشتن هر نوع واکنش حساسیت تاخیری مانند کهیر، برافروختگی، تنگی نفس و … حتما با پزشک تماس بگیرید.

محل تزریق ماده حاجب را بررسی کنید. در صورت وجود درد، گرمی یا قرمزی در محل تزریق، با اجازه پزشک از کمپرس گرم استفاده کنید.

عکس رنگی کلیه کودکان و نوزادان

از مهمترین بیماری‌های ادراری در دوران کودکی، عفونت‌ها است که اگر در مثانه ایجاد شود و به بالا و کلیه برسد می‌تواند آسیب جدی به کلیه‌ها وارد کند. به‌خصوص در دختر بچه‌ها که به دلیل کوتاهی مجرا و یا برگشت ادرار از مثانه به کلیه (ریفلاکس) عفونت ایجاد می‌شود. درصورتی که دریچه‌های لوله‌های حالب که به مثانه وصل می‌باشند نارسا باشد ادرار برمی‌گردد و اگر ادرار به کلیه برگردد به‌خصوص اگر عفونت هم در ادرار وجود داشته باشد، عفونت به کلیه رسیده و در آینده سبب چروکیدگی کلیه و عوارض آن که فشار خون بالا در کودکی است می‌شود.

بنابراین عفونت‌های ادراری در کودکان باید جدی گرفته شود و حتماً درمان گردد.

بهترین روش تشخیص عفونت ادراری کودکان گرفتن عکس رنگی است که با وارد کردن ماده حاجب به مثانه می‌توان مشخص کرد ادرار برمی‌گردد یا نه. عکس رنگی دقیق‌ترین روشی است که می‌توان به این تشخیص رسید، ولی متأسفانه بعضی خانواده‌ها به خاطر گذاشتن سوند در مجرای ادرار کودک مقاومت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند از این روش (عکس رنگی) استفاده شود درحالی که هیچ روش دیگری (رادیولوژی معمولی و…) به این دقت انجام نمی‌شود.

نشانه‌های عفونت چیست؟

سوزش ادرار، بدبو شدن ادرار و وجود خون در ادرار از نشانه‌های عفونت ادراری است و اگر همراه با برگشت ادرار به کلیه‌ها باشد سبب عفونت کلیه می‌شود و چنانچه عفونت به دو کلیه برسد باعث نارسایی کلیه‌ها می‌شود. اگر کلیه‌ها دچار عفونت به علت برگشت ادرار شوند؛ تب بالا و ضعف عمومی نیز مشاهده می‌شود که وقتی علایم عفونت با تب همراه باشد نشانه هشداردهنده‌ای است که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کرد. (منبع)

رادیولوژی کلیه در همدان

برای گرفتن عکس رنگی کلیه و انجام رادیولوژی کلیه در همدان توسط متخصص رادیولوژیست دکتر افشین یزدی، کافی است با شماره‌های کلینیک رستا تماس گرفته و  وقت بگیرید. در کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی رستا، علاوه بر خدمات متنوع سونوگرافی، انواع تصویربرداری رادیولوژی با بهترین کیفیت انجام می‌پذیرد.

جهت اطلاع از بیمه‌های طرف قرارداد با کلینیک رستا، اینجا کلیک کنید.

مطالب پیشنهادی:

عکس رنگی رحم و لوله های رحمی | هیستروسالپنگوگرافی

رادیولوژی قفسه سینه راهی برای تشخیص زودهنگام چند بیماری

رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی و تحتانی

رادیوگرافی فول اسپاین جهت بررسی انحرافات ستون فقرات

رادیولوژی تری جوینت برای تشخیص پا پرانتزی و پا ضربدری!