سونوگرافی ندول تیروئید در همدان

ندول تیروئید چیست | سونوگرافی گره های تیروئید

ندول تیروئید (Thyroid Nodules) یا گره تیروئید به خوشه‌های غیر طبیعی سلول‌های تیروئید گفته می‌شود که درون غده‌ تیروئید ایجاد می‌شوند. این توده‌ها ممکن است به صورت جامد، کیست حاوی مایع، یا ترکیبی از هر دو حالت باشند. اکثر گره‌های تیروئید خوش‌خیم هستند؛ به این معنی که بی‌خطرند و تاثیر منفی روی بدن ندارند. گرچه در بعضی موارد ممکن است گره تیروئید سرطانی باشد.

ندول تیروئید که به آن گرهک تیروئید هم گفته می‌شود، در زنان چهار برابر شایع‌تر از مردان است. با استفاده از سونوگرافی می‌توان گره تیروئید را در ۲۰ تا ۷۰ درصد افراد بالغ دید.

ندول تیروئید چیست و چند نوع است؟

گره تیروئید (ندول تیروئید) توده‌ای است که می‌تواند در غده تیروئید ایجاد شود.

تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل کوچک است که در نزدیکی حنجره و در جلوی نای (لوله تنفسی) قرار دارد. دو هورمونی که از این غده ترشح می‌شوند بر واکنش‌های شیمیایی متابولیسم یا سوخت‌وساز بدن اثر می‌گذارند.

گره‌های تیروئید بسته به تولید یا عدم تولید هورمون‌های تیروئید، به سه نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

• گره‌های سرد: هورمون‌های تیروئید تولید نمی‌کنند.
  • گره‌های گرم: مانند سلول‌های طبیعی تیروئید عمل می‌کنند.
  • گره‌های داغ: بیش از حد هورمون‌های تیروئید تولید می‌کنند.

بیش از 90 درصد کل گره‌های تیروئید، غیر‌سزطانی و خوش‌خیم هستند. بیشتر گره‌های تیروئید بدون علامت و یا علائم کمی ایجاد می‌کنند و فرد ممکن است تا زمانی که این ندول‌ها به اندازه کافی بزرگ نشوند تا بتوانند روی نای فشار بیاورند، هرگز متوجه داشتن آنها نشود.

بسیاری از گره‌های تیروئید، در تصویربرداری‌هایی مانند سی تی اسکن یا ام آر آی که برای تشخیص بیماری دیگری انجام می‌شود، کشف می‌شوند.

علائم ندول تیروئید

علائم گره تیروئید

معمولا اکثر گره‌‌های تیروئید بدون علامت هستند؛ به این معنی که بیمار ممکن است از داشتن آن آگاه نباشد. اما اگر گره بزرگ شود، ممکن است آن را پایین گردن خود ببینید یا احساس کند. در این حالت ممکن است علائم زیر را هم داشته باشد:

• به سختی قورت دادن بزاق دهان
  • درد در ناحیه گردن
  • تنفس بریده بریده
  • گرفتگی یا تغییر صدا
  • پرکاری یا کم‌کاری تیروئید در موارد نادر

علائم پرکاری تیروئید شامل کاهش وزن ناگهانی، تب، افزایش فشار خون ناگهانی و تپش قلب، و علائم کم‌کاری تیروئید شامل خستگی، تغییرات روحی، افزایش وزن ناگهانی، خشکی پوست و مو و مشکل در تمرکز می‌شود.

علت ایجاد ندول تیروئید

در بسیاری از مواقع علت ندول تیروئید قابل تشخیص نیست؛ اما عواملی مثل کمبود ید می‌تواند باعث بروز این بیماری شود. ید برای تولید هورمون تیروئید ضروری است.
هنگامی که بدن به اندازه‌ کافی ید دریافت نکند، غده تیروئید به تدریج بزرگ‌تر و تبدیل به گواتر می‌شود. گواتر می‌تواند زمینه را برای رشد ندول‌های تیروئید فراهم کند.

علاوه بر این، تیروئیدیت یا التهاب غده تیروئید هم می‌تواند باعث ایجاد ندول یا گره تیروئید شود. همچنین سرطان تیروئید و کیست‌های تیروئید هم می‌توانند جزو عوامل موثر در رشد گره تیروئید باشند.

علاوه بر موارد فوق، برخی عوامل مانند زن بودن، کهولت سن، قرارگرفتن سر و گردن در معرض پرتوهای خطرناک به خصوص در سنین زیر 20 سال و بالای 70 سال و یا مبتلا بودن به تیروئیدیت هاشیموتو (التهاب مزمن تیروئید) نیز می‌تواند ریسک ابتلا به ندول را افزایش دهد.

نحوه تشخیص گره تیروئید

ندول‌های تیروئید معمولا حین انجام آزمایش‌های بی‌ربط تشخیص داده می‌شوند. در برخی از مواقع هم ندول به اندازه‌ای رشد کرده است که برای پزشک به راحتی قابل مشاهده یا قابل لمس است. در دیگر مواقع، معمولا وجود ندول هنگام انجام سونوگرافی یا سی تی اسکن تشخیص داده می‌شود.

به محض تشخیص گره تیروئید، پزشک شروع به انجام آزمایش برای تشخیص خوش‌خیم یا بدخیم بودن ندول و انتخاب بهترین روش درمان برای آن می‌کند.
تست هورمون تحریک‌کننده‌ی تیروئید (TSH) یکی از این آزمایش‌ها است.

این تست، میزان هورمون محرکه‌ی تیروئید (TSH) را در خون اندازه‌گیری می‌کند. بالا بودن این هورمون در خون، می‌تواند با افزایش خطر سرطان تیروئید در بیمارانی که گره تیروئید دارند مرتبط باشد. استفاده از تست TSH به عنوان یک روش تشخیصی کمکی برای درک میزان خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با ندول تیروئید می‌تواند به انتخاب بهترین روش برای درمان ندول کمک کند.

البته نباید برای تصمیم‌گیری تشخیصی تنها به آزمایش TSH اکتفا کرد. علاوه بر این، این تست برای غربالگری سرطان تیروئید در بیماران مبتلا به افزایش مزمن TSH مناسب نیست.

سونوگرافی ندول تیروئید

سونوگرافی تیروئید

انجام سونوگرافی تیروئید روش مناسبی برای به دست آوردن اطلاعات کامل‌تر از گره تیروئید است. در سونوگرافی از امواج صوتی برای تصویربرداری از گره تیروئید استفاده می‌شود. سونوگرافی جزو آزمایش‌های سریع و غیرتهاجمی است.

ویژگی‌های خاصی از ندول می‌تواند به پزشک متخصص در تشخیص سرطانی یا غیرسرطانی بودن آن کمک کند. برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

• شکل ندول
  • فعالیت ندول
  • جنس ندول (جامد، کیستی یا تلفیق هر دو)
  • تعداد ندول‌های موجود در تیروئید

معمولا سونوگرافی برای تشخیص قطعی ندول بدخیم تیروئید استفاده نمی‌شود. بنابراین در صورتی که پزشک شما به سرطانی بودن ندول مشکوک شود، دستور انجام آزمایش‌های بیشتری را خواهد داد.

نمونه‌برداری از ندول تیروئید

بر اساس تحقیقات، دقت نتایج نمونه‌بردای از گره تیروئید برای تشخیص سرطانی یا غیرسرطانی بودن آن بالای ۹۵ درصد است. نمونه‌برداری اطلاعات مهمی در مورد گره تیروئید در اختیار پزشک قرار می‌دهد. این آزمایش نوعی بیوپسی است که طی آن با استفاده از یک سوزن و سرنگ مقداری از سلول‌های ندول برداشته می‌شود. سپس سلول‌ها جهت بررسی به آزمایشگاه پاتولوژی (آسیب‌شناسی) فرستاده می‌شوند. در پاتولوژی سلول‌ها را زیر میکروسکوپ بررسی می‌کنند تا بدخیم یا خوش‌خیم بودن آن‌ها را تعیین کنند.

معمولا نمونه‌برداری با سوزن به کمک سونوگرافی انجام می‌شود و در بیشتر اوقات درد ندارد.

نتیجه‌ نمونه‌برداری ندول تیروئید یکی از موارد زیر خواهد بود:

• ندول خوش‌خیم (غرسرطانی) است.
  • ندول بدخیم (سرطانی) است.
  • تشخیص خوش‌خیم یا سرطانی بودن ندول ممکن نیست. در این حالت ممکن است پزشک آزمایش‌های دیگری را تجویز کند.
  • بیوپسی برای انجام تست نمونه‌برداری ناکافی بود. این نتیجه یعنی تعداد سلول‌های کافی برای رسیدن به تشخیص دقیق در پاتولوژی جمع‌آوری نشده بوده است. در این حالت ممکن است پزشک دستور انجام مجدد نمونه‌برداری را بدهد یا بدون انجام مجدد آزمایش، عمل جراحی برای برداشتن ندول را در دستور کار قرار دهد.
  • نیاز به انجام تست ارتجاع‌نگاری یا الاستوگرافی (Elastography). این آزمایش برای اندازه‌گیری قابلیت ارتجاع و سختی بافت ندول و همچنین واکنش آن به فشار انجام می‌شود.

راه‌های درمان ندول تیروئید

روش درمان ندول تیروئید به سرطانی یا غیرسرطانی بودن آن بستگی دارد.

درمان ندول خوش‌خیم تیروئید

در صورتی که ندول تیروئید خوش‌خیم و غیرسرطانی باشد و باعث بروز هیچ‌گونه علائمی در بیمار نشود، معمولا پزشک تنها توصیه می‌کند که وضعیت آن‌ها را تحت نظر داشته باشید. در این حالت ممکن است برنامه‌ای برای انجام سونوگرافی، معاینه‌ فیزیکی و آزمایش خون در فواصل منظم تعیین شود تا پزشک تغییر در وضعیت ندول و هورمون‌های تیروئید را تحت نظر بگیرد.

عمل برداشتن تیروئید (Thyroidectomy)

در صورتی که ندول تیروئید باعث بروز علائمی مانند نفس‌تنگی، گرفتگی صدا و درد شده باشد، ممکن است پزشک عمل جراحی برداشتن کل یا بخشی از تیروئید را پیشنهاد کند.

در صورتی که یک ندول سمی داشته باشید هم ممکن است عمل جراحی برداشتن بخشی یا تمام تیروئید توصیه شود. داشتن یک ندول سمی یعنی زمانی که تنها یک ندول در غده تیروئید شما رشد کند و باعث افزایش اندازه و تولید بیش از حد هورمون‌های غده تیروئید شود. این مشکل همچنین می‌تواند باعث پرکاری تیروئید شود.

یک نمونه‌ دیگر از شرایطی که در آن عمل جراحی برداشتن تیروئید توصیه می‌شود، گواتر با چند ندول سمی است؛ شرایطی مشابه با شرایط تک ندول سمی، با این تفاوت که تعداد ندول‌ها از یک عدد بیشتر است.

عمل جراحی خارج کردن تیروئید برای درمان ندول های سمی

درمان با ید رادیواکتیو (Radioiodine Therapy)

یکی دیگر از راه‌های درمان، تزریق ید رادیواکتیو به غده تیروئید است. ید رادیواکتیو با از بین بردن سلول‌های غده تیروئید، اندازه و میزان ترشح هورمون‌های آن را کاهش می‌دهد.

از این روش می‌توان برای درمان یک ندول سمی یا چند ندول سمی استفاده کرد. در این نوع درمان از میزان کمی رادیواکتیو استفاده می‌شود و روش ایمنی محسوب می‌شود. البته از این روش نباید برای درمان خانم‌های باردار و شیرده استفاده شود. کم‌کاری تیروئید یکی از عوارض جانبی شایع در این نوع درمان است.

درمان ندول تیروئید سرطانی

در صورتی که ندول تیروئید سرطانی باشد، پزشک دستور برداشتن غده تیروئید را می‌دهد. در صورتی که ندول بسیار کوچک باشد و علائمی دال بر گسترش زیاد نداشته باشد، ممکن است تنها بخشی از غده تیروئید که ندول در آن قرار دارد، برداشته شود.
ندول‌های سرطانی تیروئید را می‌توان با ید رادیواکتیو و شیمی‌درمانی هم درمان کرد.

در صورتی که ندول سرطانی در خانم‌های باردار تشخیص داده شود، ممکن است پزشک ترجیح دهد برای انجام عمل برداشتن غده تیروئید تا زمان به دنیا آمدن نوزاد صبر کند. اما اگر سرطان پیش‌رونده باشد، باید مادر در همان شرایط عمل جراحی تیروئید را انجام دهد.

کلام آخر؛ زندگی مسالمت‌آمیز با ندول ها

در صورتی که برای درمان ندول تیروئید مجبور به انجام عمل جراحی برداشتن تیروئید شوید، نیاز است که تغییراتی در سبک زندگی خود بدهید. اگر تمام یا مقدار زیادی از غده تیروئید شما برداشته شود، باید برای باقی عمر خود داروی جایگزین هورمون تیروئید مصرف کنید.

بعد از جراحی غده تیروئید احتمال تغییر صدا وجود دارد که معمولا موقتی است. همینطور جای زخم کوچکی در جلوی گردن شما ایجاد می‌شود که به مرور زمان کم‌رنگ خواهد شد.

در صورتی که گره تیروئید شما نیاز به جراحی نداشته باشد، جایی برای نگرانی نخواهد بود و فقط باید طبق دستور پزشک به صورت مرتب برای معاینه به پزشک معالج خود مراجعه کنید و با آنها کنار بیایید.

اگر چیزی شبیه به ندول یا گره تیروئید در گردن خود احساس کردید، باید برای معاینه به پزشک متخصص غدد رجوع کنید. ندول‌های تیروئید به ندرت خود به خود از بین می‌روند؛ بنابراین ممکن است برای همیشه در گردن شما باقی بمانند. اما ابعاد آن‌ها دچار تغییر می‌شود و ممکن است کوچک‌تر شوند.در مواقع بسیار نادر این امکان وجود دارد که گره تیروئید شما سرطانی باشد که در این صورت هم جای نگرانی نیست، چرا که در اکثر موارد، سرطان تیروئید به خوبی درمان می‌شود.

با انجام سونوگرافی تیروئید، پزشک از وضعیت ندول‌ها  مطلع شده و بهترین روش درمانی را برای بیمار در پیش خواهد گرفت.

منبع: verywellhealth

سونوگرافی تیروئید در همدان

سونوگرافی تیروئید یکی از انواع مختلف سونوگرافی است که در کلینیک رستا با دستگاه‌های مجهز و به روز، برای شهروندان همدانی انجام می‌شود. اگر تمایل به استفاده از خدمات شرکت بیمه‌گر خود دارید، برای آگاهی از بیمه‌های طرف قرارداد با رستا، روی لینک زیر کلیک کنید.

بیمه‌های طرف قرارداد با کلینیک سونوگرافی و رادیولوژی رستا

از برخی خدمات دیگر این کلینیک می‌توان به انجام سونوگرافی رحم و عکس رنگی رحم (هیستروسالپتگوگرافی)، سونوگرافی کبد، سونوگرافی آنومالی و غربالگری، سونوگرافی کلیه، سونوگرافی پروستات، انواع رادیوگرافی ساده و رنگی، عکس دندان (opg) و … اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

سونوگرافی پروستات برای تشخیص سرطان پروستات در مردان